Spiergeheugen enzazaden vooroeverloop 2018

Wat is spiergeheugen?
Het is één van die termen die je af en toe tegenkomt op sportsites: spiergeheugen. Er zijn maar weinig mensen die weten wat het precies inhoudt, maar het heeft iets te maken met het vermogen van spieren om sneller te groeien wanneer ze eerder goed getraind zijn geweest. We leggen je uit hoe het zit – en hoe je er zelf je voordeel mee kunt doen. Het heeft te maken met de snelheid waarop je spieren groeien. Iemand die voor het eerst in zijn leven serieus aan krachttraining doet, zal aardig wat tijd nodig hebben om spieren te kweken.

Iemand die echter eerder veel getraind heeft, bijvoorbeeld in haar of zijn jeugd en daarna een lange periode niet of heel weinig, zal veel sneller weer op het oude niveau terugkomen dan iemand die op latere leeftijd pas begint met sporten. Stel: je bent 45 en je buurvrouw vraagt je om samen te gaan hardlopen.
Jij hebt nog nooit veel gesport in je leven en zij heeft dat wel gedaan, maar doet ook al jaren weinig of niks aan sport.
Er van uitgaande dat jullie ongeveer gelijk gebouwd zijn etc. is het zeer waarschijnlijk dat zij (veel) eerder op behoorlijk niveau zal zijn dan jij. Dat is het spiergeheugen.
Het lijkt, met andere woorden, alsof je spierweefsels echt een soort geheugen hebben, waarmee ze als het ware onthouden hoe dat oude topniveau precies werkte.

Spiergeheugen in de hersenen?
Lange tijd was er geen duidelijke verklaring voor dit spiergeheugen en dacht men dat het te maken had met het motorische geheugen in het brein. Dat is het gedeelte van je brein dat er bijvoorbeeld ook voor zorgt dat je nooit vergeet hoe je moet fietsen, schaatsen etc. Maar dat is toch geen voldoende verklaring.

Extra celkernen
Waar ligt het dan wel aan? Wat gebeurt er precies in je cellen wanneer je spierweefsel opbouwt. Zoals je misschien wel weet, zijn spiercellen de enige soort cellen in je lichaam met meerdere celkernen, en deze kernen maken spiereiwitten aan die ervoor zorgen dat de spiermassa toeneemt wanneer je traint.
Als je heel intensief traint en de kernen niet meer genoeg eiwitten kunnen vormen, zorgen zogenaamde satellietcellen ervoor dat spiercellen extra celkernen krijgen, waardoor ze nog sneller kunnen groeien. Hierdoor krijg je meer spierweefsel en kweek je na verloop van tijd de welbekende spiercellen.

Celkernen blijven
Wanneer je weer stopt met trainen, neemt de grootte van de spieren weer af, en tot voor kort werd aangenomen dat het aantal celkernen in de spiercellen daarmee ook weer daalde. Recent onderzoek wijst echter iets heel anders uit: blijkbaar blijft het aantal celkernen na de trainingsperiode gelijk!
Dat betekent dat ervaren sporters die na een rustperiode weer opnieuw gaan trainen, al een soort voorsprong hebben, omdat ze extra celkernen hebben die eiwitsynthese uit kunnen voeren. Ze hoeven daarom niet, zoals beginnende sporters, eerst die opbouw te doorlopen voor ze echt serieus spieren kunnen gaan kweken.

Wat heb je hieraan?
Het kan je extra motivatie geven om te weten dat je inspanningen van nu nog heel lang nuttig zullen blijven!
Heb je vroeger intensief getraind, maar ben je alweer een tijdje gestopt met regelmatig sporten? Dan helpt het je misschien om te weten dat je verrassend snel weer op je oude niveau terug zult zijn, en dat je niet bang hoeft te zijn om weer helemaal terug bij het begin te zijn!

Groet van
Siem Zeilemaker